Γιαννάκης Ιωαννίδης "Ρεμπέτικο και επιθεώρηση" Πέτρος Κυριακός -Γιάννης Καμβύσης

spiros stamoulis

Η παράδοση της Αθηναϊκής Επιθεώρησης συνεχίστηκε και στην Αμερική και το 1925 ιδρύθηκε στην Νέα Υόρκη η "Οπερέτα Παντοπούλου" με κυριότερο πρωταγωνιστή τον Γιάννη Ιωαννίδη, που καταγόταν απ' τη Σάμο. Στις αρχές της δεκαετίας του '30 ο Πέτρος Κυριακός επισκέφτηκε τις ΗΠΑ, όπου συνεργάστηκε με τον Ιωαννίδη και την Παντοπούλου και ηχογράφησε επιθεωρησιακά νούμερα και τραγούδια!..

Γ. Ιωαννίδης: Ηθοποιός και τραγουδιστής που υπήρξε πρωταγωνιστής στη συνύπαρξη ρεμπέτικου και επιθεώρησης.
- Ρεμπέτικο στο... Σανίδι

Η επιθεώρηση συναντά το ρεμπέτικο τραγούδι πριν από 80 χρόνια στην Αμερική. Όσο κι αν φαίνεται αντιφατικό, αυτές οι δυο πολιτιστικές δημιουργίες έχουν αφήσει ιστορικά ντοκουμέντα, τα οποία αποτυπώθηκαν ­με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας.. ­ τραγουδια που προέρχεται από δίσκους 78 στροφών που έχουν φωνογραφηθεί στην Αμερική από ομάδες Ελλήνων μεταναστών τον προηγούμενο αιώνα. Πρόκειται για καλλιτέχνες που έζησαν και δημιούργησαν εκεί στο διάστημα 1925-1935

Βασικός πρωταγωνιστής στη συνύπαρξη ρεμπέτικου και επιθεώρησης ήταν ένας Έλληνας ηθοποιός και τραγουδιστής, ο Γιαννάκης Ιωαννίδης, που καταγόταν από τη Σάμο. Ο Ιωαννίδης με το πληθωρικό του ταλέντο έδωσε πνοή σ' όλα τα είδη θεάτρου. Η είσοδος του ρεμπέτικου στην επιθεώρηση ­ λέει στα «ΝΕΑ» ο ερευνητής και μελετητής του είδους Παναγιώτης Κουνάδης ­ έγινε με την εμφάνιση ενός μάγκα, τον ρόλο του οποίου είχε αναλάβει και έπαιξε με μοναδική επιτυχία ο Γιαννάκης Ιωαννίδης. Παρά το γεγονός ότι σ' αυτό το συναπάντημα είχαν συμβάλει ο Ζάχος Θάνος και ο Πέτρος Κυριακός, η οριστική μορφή του μάγκα καθιερώθηκε στην επιθεώρηση από τον θαυμάσιο αυτόν δημιουργό, τον Γιαννάκη Ιωαννίδη, που με τη φωνή, το ύφος και τις κινήσεις του απεικόνιζε με ακρίβεια τους τρόπους ψυχαγωγίας των λαϊκών κοινωνικών στρωμάτων, των μεταναστών, απ' όλα τα μέρη του Ελληνισμού.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της έρευνας από το Αρχείο Ελληνικής Δισκογραφίας εκείνη τη δεκαετία (1925-1935) και ίσως λίγο πριν, λειτούργησε στην Αμερική από τους Έλληνες μετανάστες μία εστία πολιτισμού γύρω από την «οπερέτα» Παντοπούλου. Μεταξύ των καλλιτεχνών που συνεργάστηκαν μ' αυτό το σχήμα υπήρξαν οι συνθέτες: Δημοσθένης Ζάππας, Λουκιανός Καββαδίας, Ιερόθεος Σχίζας, ενώ τα έργα που παίζονταν εκεί ήταν των Νίκου Χατζηαποστόλου, Θεόφραστου Σακελλαρίδη, Γρηγόρη Κωνσταντινίδη, Θάνου Ζάχου, Γιώργου Καμβύση, Πέτρου Κυριακού κ.ά.

Εκτός όμως από τα μέλη του θιάσου (τραγουδιστές και ηθοποιούς) Παντοπούλου, συμμετείχαν γνωστοί τραγουδιστές του ρεμπέτικου στην Αμερική: Μανώλης Καραπιπέρης (φίλος και συμπατριώτης του Γιαννάκη Ιωαννίδη), Μαρίνα Παπαγκίκα, Γιώργος Κατσαρός, η Κυρία Κούλα (Βλάχου - Αντωνοπούλου) και άλλοι.. 
- Αρθρο απο Πανο Γεραμανη στα "ΝΕΑ" 22-05-2001.

Ο τραγουδιστής Γιαννάκης Ιωαννίδης με μπουζούκι τον Μανώλη Καραπιπέρη κατέγραψε δυό τραγούδια το 1928. Είχαν τίτλο "Από κάτω απο τις ντομάτες" & "Τουτοι οι μπατσοι".



Πέτρος Κυριακος (1891 – 11 Ιουνίου 1984)
Ο τελευταίος, αλησμόνητος μάγκας της επιθεώρησης!!!

Ο Πέτρος Κυριακός ήταν ηθοποιός της επιθεώρησης, της οπερέτας και του κινηματογράφου και τραγουδιστής του ρεμπέτικου. Άρχισε την καριέρα του παίζοντας στο "Λαϊκό Θέατρο" του Μεταξουργείου.
Έγινε δημοφιλής με το ρόλο του στους "Απάχηδες των Αθηνών". Στον κινηματογράφο έπαιξε στην ταινία "Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται". Πέθανε παντελώς ξεχασμένος από τους συναδέλφους του και από τις εφημερίδες. Κηδεύτηκε στο Α' Νεκροταφείο.

Τον τύπο του κλασικού μάγκα ενσάρκωνε στους ρόλους του ο Πέτρος Κυριακός όταν τραγουδούσε επιθεωρησιακά ρεμπέτικα στη δεκαετία 1925-1935.
- Ο μάγκας, η μαγκιά ή αν το θέλετε καλύτερα «Η γραμματική του μάγκα», αλλά και το «Κτηματολόγιον», το «Παράπονο του σωφέρ» και «Ο Μπεκροκανάτας»,είναι λέξεις αντοχής 75 χρόνων! Τις ακούμε, τις συζητάμε και, το πιο σπουδαίο, τις τραγουδάμε ακόμη και σήμερα μέσα από τα επιθεωρησιακά ρεμπέτικα. Μια νέα συλλογή («Ελλάδος Αρχείον») με 21 μοναδικά τραγούδια (που περνούν από τον βακελίτη σε λέιζερ), ηχογραφήσεις της δεκαετίας 1925 - 1935. Αντιπροσωπεύουν την εποχή που το είδος αυτό ανθούσε και εντυπωσίαζε στις αθηναϊκές σκηνές, αλλά και σε θέατρα της Αμερικής, όπου είχαν μεταναστεύσει τότε Έλληνες καλλιτέχνες. Το επιθεωρησιακό ρεμπέτικο, σε αυτόν τον δίσκο, έχει δύο βασικούς ερμηνευτές (και πρωταγωνιστές), τον αλησμόνητο «μάγκα» του μουσικού μας θεάτρου Πέτρο Κυριακό και τον Γιάννη Ιωαννίδη, που είχε μεταναστεύσει τότε από τη Σάμο στην Αμερική και έπαιζε τον ρόλο του μάγκα.
- Ο Πέτρος Κυριακός έχει ερμηνεύσει κείμενα των Γιάννη Καμβύση, Δημήτρη Γιαννουκάκη και δικά του, αλλά ήταν επηρεασμένος από το θέατρο σκιών και είχε για πρότυπο τη φιγούρα του Σταύρακα (μάγκα). Έτσι συνέδεσε με επιτυχία την ερμηνεία του από το θέατρο σκιών, με τη λαϊκή κωμική επιθεώρηση. Η «Γραμματική του μάγκα» είναι από τα πλέον αντιπροσωπευτικά ρεμπέτικα της επιθεώρησης που ερμηνεύει διαλογικά ο Πέτρος Κυριακός με τον Γιάννη Καμβύση, ένα κωμικό σκετς με μαντολινάτα:
«Τώρα δάσκαλε πιστεύω πως θα με παραδεχθείς, τον μάγκα σαν κι εμένα πρέπει ευθύς να διδαχτείς.»


* Μεγάλη επιτυχία είχε σημειώσει το επιθεωρησιακό νούμερο «Εφοδος στον τεκέ» των Γιάννη Καμβύση και Πέτρου Κυριακού, το 1933




Φιλμογραφία..
Οι απάχηδες των Αθηνών (1930)
Ο πύργος των ιπποτών (1952) .... Δομένικος Δελαρόσσας
Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται (1953) .... Προκόπης Κολαούζος
Πώς περνούν οι παντρεμένοι (1959) Ηδονή και πάθος (1960)
Η νύφη το 'σκασε (1962) .... αρχηγός κομπανίας
Κουράστηκα να σ' αποκτήσω (1963)
Τον παλιό εκείνο το καιρό(1964)
Κλαίω και σ' αναζητώ (1965)
Είναι βαρύς ο πόνος μου (1965)
Τώρα που φεύγω απ' τη ζωή (1966)
Κατηγορουμένη, απολογήσου (1968)
Στη θύελλα της μεγάλης αγάπης (1972)
(πηγη-> lefobserver)


απο την ταινια "Η νύφη το 'σκασε" 1962 .... (αρχηγός κομπανίας)
Ο Αλέκος Τζανετάκος στο ξεκίνημά του, η Τζένη Καρέζη στο μεσουράνημά της, ο Πέτρος Κυριακός στο φινάλε του.

(ταινία του 1952)





spiros stamoulis / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Templatelib